- სასწავლო რესურსები
- ენის ფლობის დონეები
- სწავლების მეთოდიკა
- ლექსიკონები
გაგა ლომიძე
ჯერ კიდევ 1980-იანი წლებიდან, ქართული ლიტერატურა ცდილობდა ევროპულ კულტურასა და ფასეულობებთან გაწყვეტილი კავშირის აღდგენას. ქართველი მწერლები დაუპირისპირდნენ საბჭოთა ლიტერატურის და ხელოვნების ე.წ. პატრიოტულ პათოსს 1990-იანი წლები საქართველოში სამოქალაქო ომით დაიწყო. ქვეყანა ენერგორესურსების გარეშე დარჩა. დედაქალაქი ნაცრისფერი გახდა.
„მერე რა რომ სველია, სველი იასამანი“,
აფიშა
ქართველმა არტისტებმა და მწერლებმა თითქოს საბჭოთა პერიოდამდელი კულტურული გეზის გაგრძელება ცადეს. ეს გამოიხატებოდა ისეთ მოვლენებში, როგორებიცაა, მაგალითად, თვითგამოცემის ("სამიზდატის") წესით გამოცემული დათო ბარბაქაძის ჟურნალები. აქ თანამედროვე ქართულ პოეზიასთან ერთად მე-20 საუკუნის დასაწყისის ევროპელი ავანგარდისტების ლექსებიც იბეჭდებოდა; ამ პერიოდში ირაკლი ჩარკვიანმა "დადაისტური ნანა" დაწერა; ხოლო შოთა იათაშვილმა თითქოს პაოლო იაშვილის მაგალითი გაიმეორა, როცა დიანა ვაჩნაძის სახელით დაბეჭდა პროზა. ერთ-ერთი შთამბეჭდავი პერფორმანსი კი დადა წარმოდგენა იყო. შეკრება ქარვასლაში გაიმართა. საგამოფენო დარბაზში დადაისტთა მანიფესტებიდან ფრაზები კედელზე გააკრეს. აქ მხატვარმა თემო ჯავახიშვილმა და პოეტმა შოთა იათაშვილმა დადა ლექსები წაიკითხეს. დარბაზში ნიღბიანი კაცი შემოვარდა. ხელში დიდი ზომის ავტომატი ეჭირა. ხალხს მიუშვირა და ავტომატის ჯერის იმიტაციას იმეორებდა: და-და-და. იგი აირჩიეს დადა მეფე-პრეზიდენტად. ეს იყო პოეტი ზურაბ რთველიაშვილი. მან თავისი გამარჯვება მე-20 საუკუნის დასაწყისის ქართველ ავანგარდისტ პოეტს, გრიგოლ ცეცხლაძეს მიუძღვნა.
დასავლური კულტურისკენ სწრაფვის ნიშნები საბჭოთა კავშირის დაშლამდე საკმაო ხნით ადრე გამოჩნდა. ამ სწრაფვის ერთ-ერთი გამოხატულება იყო 1983 წლის ტრაგიკული მოვლენა. საბჭოთა კავშირში, რამდენიმე ქართველი ახალგაზრდა თვითმფრინავის გატაცებას და საზღვარგარეთ გაქცევას შეეცადა. ისინი დააპატიმრეს და ერთი წლის შემდეგ დახვრიტეს. ძალიან დიდხანს, დანამდვილებით არავინ იცოდა, მართლა დახვრიტეს თუ პატიმრობაში იყვნენ ისინი.
ირაკლი ჩარკვიანი,
გია მირზაშვილი
წიგნი „ჯინსების თაობა“
ე.წ. "თვითმფრინავის ბიჭების" ამბავს შემდგომში რომანები მიუძღვნეს ნესტან კვინიკაძემ ("ამარგი") და დათო ტურაშვილმა ("ჯინსების თაობა"). ტურაშვილის რომანი "ჯინსების თაობა" დღესდღეობით ერთ-ერთ ყველაზე გაყიდვად ქართულ რომანად ითვლება. ეს რომანი ინგლისურ ენაზეც ითარგმნა და აშშ-ში გამოიცა. რომანის სათაურად ამერიკულმა გამომცემლობამ "გაქცევა სსრკ-დან" შეარჩია. მათი აზრით, ამერიკელი მკითხველისთვის სათაური "ჯინსების თაობა" გაუგებარი იქნებოდა, რადგან მათ არ იცოდნენ, რომ ჯინსები საბჭოთა რეალობაში თავისუფლებასთან ასოცირდებოდა.
გარდატეხის პერიოდში მოღვაწე ქართველი მწერლები შეგვიძლია ე.წ. თაობა X-ს შევადაროთ; თაობას, რომლისთვისაც პიროვნული თავისუფლება და ადამიანის უფლებები უმთავრესი იყო. მათ გადაწყვიტეს, სამყაროს უსამართლობა შეეცვალათ. 1960-80-იან წლებში დაბადებულ ამ თაობას ირაკლი ჩარკვიანმა "გაგარინის თაობა" უწოდა – პირველი კოსმონავტის, იური გაგარინის პატივსაცემად.
რომან „სიმფონიების“ ყდა
ინგლისურენოვანი
რომანის ყდა
ამ პერიოდში აქტუალური ხდება ქალი ავტორების შემოქმედებაც. ქალების პროზა ემიგრაციის, ტრეფიკინგის, გლობალიზაციის, ომის და ტერორის თემაზე მოგვითხრობს. მაგრამ იშვიათად ეხება საქართველოში ქალის როლის საკითხს. ქალებზე ძალადობის თუ ბევრი თემა თითქოს ტაბუირებულია დღემდე და მათ თითქმის არ ეხებიან ქალი ავტორები. პოეზიაში მნიშვნელოვანი ხდება ქალი ავტორების როლი. მათი ქალური მგრძნობელობა და ფსიქოლოგიური სიღრმე თვალშისაცემია. განსაკუთრებით მაია სარიშვილის პოეზიის შემთხვევაში. მისი პოეზიის მთავარი თემაა შვილები. მის ლექსებში მთხრობელი თითქოს ზრდასრულიცაა და ბავშვიც.
გოგიბედაშვილი